זוכרים את ג'קי - ד"ר יורם זבה: השותף העסקי הגאון והידיד הטוב
ד"ר יורם זבה, כיום נשיא לשכת הספנות, שימש במשך יותר מ-35 שנים בתפקידים בכירים בחברת צים, ובשנים 2004-1997 כיהן כמנכ"ל צים ונשיאה.
הכרתי את ג'קי המנוח בערך 40 שנה. תחילת ההיכרות הייתה רופפת, כי אני עסקתי אז בעיקר בקווי אמריקה והמזרח הרחוק, והוא היה חבר קרוב מאוד של אנשי צים שעסקו בקווי אירופה והים התיכון. היו אלו ימים של אמון, נאמנות ושיתופי פעולה, שקשה למצוא היום. ג'קי התאים לאווירה הזו כמו כפפה ליד. מהיום הראשון הרגשתי את הדומיננטיות שלו, הוא היה תמיד השותף הבכיר השפוי שלנו.
אנקדוטה קטנה מאותם ימים: מנכ"ל צים היה אז יהודה רתם המנוח. בתמימותי, רציתי להרשים אותו והבטחתי שאביא לו את הלקוח המכובד "חברה א"י לאוטומובילים", סוכנת פורד, שמכוניותיה היוו אז 50 אחוזים מהמכוניות בארץ. דודי, ד"ר שאול ליפשיץ, היה אז בעל המניות העיקרי של הסוכנות. כאשר פניתי אליו הוא הסביר לי שענייני היבוא מטופלים על ידי שותפו החיפאי, לושה לבנשטיין. פניתי לשותף, שלהפתעתי סירב בתוקף לבקשה. לבנשטיין ציין את השירות הטוב והידידות העמוקה עם אלאלוף ואמר
בפסקנות שאין מה לדבר על להחליפם בצים.
ג'קי היה איש חם, שהיה תענוג אמיתי להיות במחיצתו. כל שיחה הייתה נגמרת ברוח טובה. זה לא היה מקרה שגייס את מתחריו והפך אותם לאנשי אמונו המובהקים: כושי, ראובן המנוח ואפרים. הייתה לו הבנה עמוקה מאוד וטבעית בעסקים, בלי הקור שאפיין אנשי עסקים גאונים. והוא אכן היה יזם וסוחר גאוני, כי הוא היה טוב לב ורגיש כמו אחות רחמניה.
לפני כמה שנים הזמין אותי ג'קי לארוחת צהריים במסעדה ברחוב אלנבי. אני כבר לא הייתי בצים. באתי לפגוש חבר ותיק ולרכל קצת. ג'קי היה במיטבו והפגין ידע מעודכן ומפורט בספנות. בחושיו הבריאים גם חילק ציונים וניבא התרחשויות. אני חושב שאילולא הפגיעה בבריאותו, החברה הייתה זוכה לעוד כמה מיזמים מעניינים.
אני לא אוהב לציין אירוע אחד יוצא דופן, מפחד שאקלקל אירועים אחרים, אבל ארמוז על אחד בכל זאת. ג'קי רצה מאוד בעסקה שהייתה לי שליטה מסוימת עליה. היא הייתה חשובה לו, ושנינו הבנו שיש סיכוי סביר שתתבצע. בסופו של דבר, לא יכולתי למלא את רצונו והרגשתי רע עם זה. קבעתי פגישה אתו ותכננתי היטב את ניהולה. כבר בתחילת השיחה ג'קי חייך בלבביות ואמר: "אוקיי, אז לא, אבל נישאר ידידים טובים". וכך היה.